Gezocht: frisse ideeën voor Taal is Toekomst-trofee

Gezocht: frisse ideeën voor Taal is Toekomst-trofee

Taal is overal. Aan trofeeën ook geen gebrek. Waarom dan nog een Taal is Toekomst-trofee? Omdat de kennis van het Nederlands achteruit boert. En als we elkaar slecht verstaan verkleint de kans dat we beste vrienden, beste collega’s, beste buren worden. Dat is jammer. Dat knaagt aan onze toekomst. Daarom de Taal is Toekomst-trofee waarmee we leuke ideeën zoeken die zoveel mogelijk mensen goesting doen krijgen in het Nederlands en dus zoveel mogelijk mensen bijeenbrengen. Met die ideeën kun je terecht op www.taalistoekomst.be.

De Taal is Toekomst-trofee ondersteunt initiatieven die het Nederlands promoten op een warme en aangename manier. Het winnende project krijgt een programma op maat uitgestippeld om het een trap hoger te tillen, te professionaliseren en breder te verspreiden. Taal is Toekomst – en de daaraan gekoppelde trofee – is een initiatief van Xpair Communication, Davidsfonds en de Taalunie.

De kennis van het Nederlands zit in woelig water. Alle recente lees- en taalvaardigheidsstudies tonen aan dat het niveau van het Nederlands achteruit gaat. Nochtans hebben we taal meer dan ooit nodig. In een wereld waar alles meer en meer digitaal wordt, zorgt een gemeenschappelijke taal spreken voor verbinding. Hoe meer facetten je van het Nederlands beheerst, hoe lager drempels worden. Het spreken van een en dezelfde taal zet deuren open naar meer professionele kansen, een grotere mediawijsheid en zelfontplooiing. Nederlands zorgt er met andere woorden voor dat je sterker in je schoenen staat.


Een uitnodiging om het Nederlands te omarmen

Xpair Communication, Davidsfonds en de Taalunie kijken die evolutie niet met lede ogen aan. Het is tijd voor actie, het is tijd voor Taal is Toekomst. Dirk Remmerie (Xpair Communication): “Wanneer mag ik eigenlijk Nederlands spreken en het mijn taal noemen? Als het helemaal perfect is? De vraag die de multigetalenteerde Ish Ait Hamou me ooit voor de voeten wierp, zindert nog na. De auteur van succesboeken als Het moois dat we delen en Cécile verwees naar zijn middelbare-schoolervaring waar hij keer op keer gewezen werd op zijn fouten tegen het Nederlands – in die mate dat hij op den duur de moed verloor en het eigenlijk niet meer wilde spreken. Nederlands was een straf. Ish noemde in die tijd het Frans, het Engels en het Arabisch zijn taal, maar niet het Nederlands. Terwijl hij er nu – gelukkig voor wie graag leest – een deel van zijn boterham mee verdient. Ik deel deze anekdote omdat het aantoont waar de Taal is Toekomst-trofee over gaat: het is een uitnodiging om het Nederlands te omarmen omdat het ons in al onze diversiteit bij elkaar brengt. Taal maakt deel uit van het menselijk kapi-taal en is het cement binnen een gemeenschap. Met taal delen we kennis over de wereld, over wie we zijn, over onze angsten en dromen, over onze successen en mislukkingen… ‘Ik’ wordt ‘wij’ door samen dezelfde taal – het Nederlands – te spreken, te lezen, te schrijven. Met taal bouwen we een gedeelde toekomst uit – zonder betweterig vingertje.”

Lange traditie in een fris jasje

Respect voor het Nederlands en cultuur zit ook ingebakken in het DNA van Davidsfonds. Die lange traditie steekt de Taal is Toekomst-trofee in een nieuw jasje. Kris Opdedrynck, algemeen directeur Davidsfonds: “De frisse, innovatieve en creatieve ideeën zoeken we bij het grote publiek, in Vlaanderen én Nederland. Klein of groot, helemaal nieuw of onterecht onbekend, dat maakt niet uit. Als de initiatieven maar zoveel mogelijk mensen een geweldige goesting geven in onze taal. We geloven immers rotsvast in de kracht van gedeelde creativiteit.”

Iedereen kan met ideeën voor de Taal is Toekomst-trofee terecht op www.taalistoekomst.be.   Inzenden kan tot november 2022. De uitreiking van de allereerste Taal is Toekomst-trofee gebeurt in maart 2023.

NEWS

Vlaamse Parkinson Liga en Xpair genomineerd voor Standaard Solidariteitsprijs

Met dit campagnebeeld voor de Vlaamse Parkinson Liga is Xpair een van de genomineerden voor De Standaard Solidariteitsprijs 2022. De wedstrijd geeft communicatiebureaus en non-profitorganisaties de kans om paginagroot hun boodschap uit te dragen. Het beeld vestigt de aandacht op de impact die de diagnose heeft voor de patiënt en diens omgeving. Uit de 20 genomineerde advertenties kiest zowel een jury als het publiek een winnaar. Stemmen kan van 15 tot en met 28 augustus.

Read more

Raymonda. Magazine voor een monument

Een personality magazine als orgelpunt van een bijzondere loopbaan. Raymonda kijkt met een speelse blik terug op de verwezenlijkingen van Raymonda Verdyck, afgevaardigd bestuurder van GO!

Read more

Hélaba

Een warm nummer is het geworden, de nieuwe Hélaba, nu de zomerse temperaturen het weer even laten afweten. Met verhalen uit alle hoeken, maar met de warmste jeugdbeweging van het land als rode draad. WATWAT geeft tips om de sfeer erin te houden, landbouwers Annemarie en Goderick stellen hun velden open als kampplek en KLJ Lovendegem heeft een aparte werking voor leden met een beperking.

Read more

Wallonië. Tijdreis naar onze zuiderburen

Wallonië. Tijdreis naar onze zuiderburen is het achtste magabook in de reeks Knack Historia met Xpair-signatuur. Staatkundig wonen we onder één dak. Voor onze vrije tijd trekken we graag naar de groene longen van de Ardennen. We slaan graag een babbeltje met onze gastvrije compatriotes. En toch weten veel Vlamingen zo weinig over Wallonië, zijn inwoners, geschiedenis, erfgoed en cultuur. Het lijkt alsof de taalgrens wel een kennisgrens is.

Read more

De erfenis van 9-11

De erfenis van 9/11 is het negende magabook in de reeks Knack Historia met Xpair-signatuur en verschijnt naar aanleiding van de 20ste verjaardag van de aanslag die de 21ste eeuw inluidde.

Read more

Toerisme Vlaanderen schenkt vertrouwen aan XPAIR

De volgende vier jaar mogen wij ons de trotse communicatiepartner noemen van Toerisme Vlaanderen voor het goddelijke pilootproject De Tuin van Heden. Daarmee breien we een stevig vervolg op een avontuur dat afgelopen zomer begon. Meer dan 15.000 bezoekers ontdekten toen in amper een maand tijd de Sint-Godelieveabdij in Brugge – een unicum, want 400 jaar lang bleven de poorten potdicht voor het publiek.

Read more

Gezocht: frisse ideeën voor Taal is Toekomst-trofee

Taal is overal. Aan trofeeën ook geen gebrek. Waarom dan nog een Taal is Toekomst-trofee? Omdat de kennis van het Nederland achteruit boert. En als we elkaar slecht verstaan verkleint de kans dat we beste vrienden, beste collega’s, beste buren worden. Dat is jammer. Dat knaagt aan onze toekomst. Daarom de Taal is Toekomst-trofee waarmee we leuke ideeën zoeken die zoveel mogelijk mensen goesting doen krijgen in het Nederlands en dus zoveel mogelijk mensen bijeenbrengen. Met die ideeën kun je terecht op taalistoekomst.be.

Read more

De tuin van heden. De Sint-Godelieveabdij. Een reis naar morgen.

Keuzes voor de volgende generaties 5000 toekomstvisies van 16.000 bezoekers – te lijf gegaan met artificiële intelligentie. Onderzoek naar de materiële en immateriële rijkdom. Naar de ziel van de plek ook.

Read more

SPLASH

Spetterend magazine zonder koudwatervrees Kajakkers, kanovaarders, suppers, wildwatervaarders, rafters, surfskiërs, freestylers… al wie een peddel vasthoudt in Vlaanderen heeft er een nieuw lijfblad bij: Splash, het magazine van Peddelsport Vlaanderen. Een lifestyleblad dat goesting geeft om het ruime sop te kiezen en dat tips geeft om weer aan de oever te komen. Persoonlijke verhalen, spannende avonturen langs mythische vaarroutes, sportieve exploten, toffe kampen… Splash heeft voor geen enkel onderwerp koudwatervrees. Samen met Peddelsport Vlaanderen laat Xpair Splash tweemaal per jaar te water.

Read more

Feest! De nieuwe Hélaba is er

Slingers! Ballonnen! Confetti! Jaargang twee van Hélaba trappen we op gang met een heuse feest-editie. Peter Van de Veire hangt alvast de slingers op, Astrid Stockman neemt er haar partituren, fiets én hond bij. Viva Hélaba!

Read more

Machtige make-over voor Mare

Na een nieuwe naam, een nieuw logo en een nieuwe huisstijl, was het ook tijd voor een vernieuwd medewerkersmagazine. Le nouveau Mare est arrivé. Met frisse kleuren, een handiger formaat, nieuwe rubrieken en nog meer ruimte voor alle medewerkers van het ziekenhuis en revalidatiecentrum, het kloppend hart van de Peltse zorg.

Read more

JOEPIE! Toerist in eigen stad

De zomervakantie van 2020 wordt er een om nooit te vergeten. Zeker niet voor wie in Leuven woont. In het voorjaar leerden heel wat inwoners al wandelend, joggend en fietsend tal van onbekende kanten van hun eigen stad kennen – dat smaakt naar meer! Daarom bedachten en realiseerden we, samen met de stad Leuven, deze opgewekte vakantiegids naar eigen stad.

Read more

Recto Verso

Het eerste nummer van het nieuwe magazine Recto Verso bewijst de energie en de veerkracht van de sociale ondernemingen in Vlaanderen. Je leest er hoe corona inhakte op de werking van diverse sociale organisaties, maar er niet in slaagde een deuk te slaan in de passie en de professionaliteit.

Read more

KarWij nummer drij, euh drie!

Een krant over mensen die kansen grijpen en groeien? Over de eerlijke producten die ze met hart en ziel maken? Dat moet de KarWijkrant zijn. Ook dit derde nummer staat bol van de boeiende verhalen uit de coulissen van de sociaal inclusieve onderneming De Winning.

Read more

Fly-on-the-wall bij Roof Food

Je kunt práten over een betere wereld met een economie die gericht is op het vergroten van de levenskwaliteit. (Héérlijk, die eindeloze discussies die je wereldbeeld op losse schroeven zetten - always in for a flabbergasting mindfuck!) Je kunt ook aan wérken aan een duurzame transformatie voor jou, je organisatie en onze maatschappij. Onder meer door nieuwe, haalbare en juridisch verankerde bedrijfsmodellen te ontwikkelen die leiden tot een beter bedrijfseconomisch resultaat met minder druk, betere resultaten, tevredener medewerkers en klanten. Een hele mondvol. Een hele karwei ook. Dat doet Happonomy. (Doe de optelsom. Happonomy = happiness + economy.) Daarover vertelt Xpair.

Read more

Een zomer lang zoeken in Brussel

De zomer van 2020 wordt er een voor de geschiedenisboeken. Een tip-met-stip voor de staycation: de grote (her)ontdekking van Brussel. Voor Davidsfonds ontwikkelden we – naar jaarlijkse traditie – de grote zomerzoektocht. Correctie: VIER zomerzoektochten. Want gesneden op maat van elke deelnemer, met parcours van 4, 8, 12 en 16 kilometer. Zo heb je geen excuus meer om er dit jaar geen geweldige vakantie-dichtbij-huis van te maken! Brussel in 2020? Vaut le voyage!

Read more

Reizen naar Morgen. Toekomstvisie van Toerisme Vlaanderen

Hoe biedt toerisme een meerwaarde voor bezoekers, bewoners en ondernemers? Hoe levert toerisme een duurzame positieve bijdrage aan levenskwaliteit en omgeving? Het boek ‘Reizen naar Morgen’ schetst het theoretisch kader en geeft alle betrokken partijen inspiratie om praktisch aan het werk te gaan. Een cocreatie van Xpair en Toerisme Vlaanderen.

Read more

Ken je het kot van KarWij al

In tijden van ‘social distancing’ haalt De Winning de banden dichter aan door hun motto – ‘kracht van sociaal ondernemen’ – euh… kracht bij te zetten. De KarWij-krant, die de boeiende verhalen brengt achter de schermen van de sociaal inclusieve onderneming, verschijnt voor het eerst als digitaal magazine.

Read more

Knack Historia zet punt achter WOII

Betekent einde van WOII begin van een nieuwe wereld? is het zevende bookazine van Xpair in de verhelderende reeks Knack Historia, en het vervolg op WOII. Een onafwendbare oorlog? Lees alvast het gratis hoofdstuk ‘Goede Duitsers, slechte nazi’s?’

Read more

Mare, magazine vol helden

Meer dan ooit zijn de medewerkers van het Mariaziekenhuis en het Revalidatie & MS Centrum van Pelt de échte helden van Mare...

Read more

Kennis in tijden van corona

Davidsfonds Academie biedt vanaf vandaag (14 april) online cursussen rond cultuur en geschiedenis aan. De grootste cultuurorganisatie van Vlaanderen werkte daarvoor samen met Xpair Communication. Wat is nieuw? Het medium en de aanpak. Wat blijft als vanouds? Het keurmerk van Davidsfonds: het inhoudelijk hoogstaande niveau, de ruime toegankelijkheid en de deskundigheid van de docenten.

Read more

Holapola, hier is Hélaba 3!

Blijf in uw kot? Breek uit jezelf! Hélaba, het straffe magazine van KLJ voor iedereen die jong is of wil blijven, geeft er opnieuw een flinke lap op. Dina Tersago! Frank De Winne! Willy Sommers!

Read more

Stijlvol gevloerd

Wat Ish Ait Hamou wil koesteren voor de volgende generaties? Daarvoor is het nog even wachten op de nieuwe Nota Bene,

Read more

Land InZicht

Ontdek hoe Vlaanderen en Europa meebouwen aan de toekomst van onze landbouw en ons platteland.

Read more

Hélaba!

In 18.000 brievenbussen valt binnenkort een spiksplinternieuw magazine.

Read more

Witte Goud en Groene Gordel

Witte Goud en Groene Gordel. Om de lof van witloof (samen met asperges en witbier het ‘Witte Goud’ van Vlaams-Brabant) te zingen, maakten we voor Toerisme Vlaams-Brabant zeven promotiefilmpjes. Telers vertellen vol passie over hun product en hun streek (de Groene Gordel), terwijl hobbykoks duelleren met mes en vork voor het lekkerste gerecht.

Read more

Van Achnaton tot Trump

De pas verschenen Knack Historia Van Achnaton tot Trump. Gek of geniaal? 75 waanzinnige wereldleiders is een realisatie van Xpair.

Read more

Zoektocht

Naar goede gewoonte slaan Xpair en het Davidsfonds de handen in elkaar voor de ontwikkeling van de leukste zoektocht van Vlaanderen.

Read more

MAGAZINIERS

PIXPAIR

UNDERCOVER

INDRUKKERIJ

CROWL

XPAIR.BE

XTRAORDINARY PARTNERSHIPS

Push to partner up