Als KLJ ons naar een idee vraagt, leveren de Magaziniers een magazine. Van inhoudsopgave tot reportage, van covertekst tot drukwerk en levering.
Het verhaal van KLJ vertalen naar een medium dat zowel jong en jeugdig als oud, én alles daartussen aanspreekt? Dat kan niet anders dan met iets wat geen enkele Vlaamse jeugdbeweging in handen heeft: een super-de-luxe gezinsmagazine.
Hélaba is meer dan een boekske. Het is een gespreksstarter. Een hoekje salontafel. Een stukje print om relevante onderwerpen op de kaart te zetten. Een deeltje wereld waarin het laatste KLJ-nieuws, grappige anekdotes, actuele thema’s, verschillende generaties KLJ, kampvuurmomenten en vriendschapsbanden een plek krijgen. Een driemaandelijks bundeltje plezier op papier voor op de keukentafel, in bad of op het toilet.
In samenspraak met KLJ bedachten De Magaziniers het concept – inhoud en vormgeving – uit. Gewapend met pen, papier en een camera gaan het communicatieteam en de vrijwilligers van KLJ op zoek naar boeiende verhalen en interessante weetjes. Bekende Vlamingen met een mening, actuele thema’s en KLJ’ers die iets te vertellen hebben, staan daarbij centraal.
In het eerste nummer heeft Dieter Coppens het over zijn liefde voor de natuur, vertelt Hans Bourlon dat hij bij Studio 100 niemand aanneemt die niet bij een jeugdbeweging heeft gezeten, en leggen experts uit waarom smartphonegebruik bij jongeren niet per se problematisch is.
Breder, grootser en diepgaander dan het oorspronkelijke Idee – het 16 pagina’s tellende magazine voor KLJ-leiders –, dat is Hélaba. Al is Idee niet ten dode opgeschreven: nog steeds krijgt de KLJ-leiding via het leidersmagazine alle nodige informatie. Al is die nu ook in een nieuw jasje gestopt – eentje dat naadloos aansluit bij het concept en de vormgeving van Hélaba.
Hé! Benieuwd naar Hélaba?
Xpair staat in voor concept, strategie, redactie, fotografie, design, lay-out, drukwerk.
Beaufort
100 SNOW magazine
De mooiste zoektocht van Vlaanderen
ETION newspaper supplement
Knack Historia
Laakdal Leeft
Memorandum Gemeenschapsonderwijs
NotaBene
Notarius
Witte Goud en Groene Gordel
De veerkracht van sociale ondernemingen
Nieuwe toekomst voor een erfgoedparel
3. VERSO VERSTERKT - Informatieverspreiding en sensibilisering (2021)
Intro (2022)