Nieuwe toekomst voor een erfgoedparel

Nieuwe toekomst voor een erfgoedparel


Wat doe je met de vele kerken, abdijen en kloosters die Vlaanderen rijk is, als de laatste religieuzen de poort achter zich dicht trekken? Hoe geef je religieus erfgoed een nieuwe toekomst met respect voor het verleden en ‘de ziel van de plek’?

In De Tuin van Heden maakt Toerisme Vlaanderen, in co-creatie met vele partners, werk van de herbestemming en toeristische ontsluiting van de Sint-Godelieveabij in Brugge – een primeur in de geschiedenis van religieus erfgoed in Vlaanderen. Iedereen is welkom om creatieve ideeën te delen en mee te bouwen aan een nieuwe bruisende bestemming met meerwaarde voor zowel de bewoners, de (internationale) bezoekers en de lokale ondernemers.

Vanuit zijn pioniersrol moet De Tuin van Heden uitgroeien tot referentiepunt en inspiratiebron toekomstige herbestemmingstrajecten van religieus erfgoed in Vlaanderen.

400 jaar na het ontstaan van de abdij, vertrokken de laatste zusters er in december 2013. Daarmee sloten ze een historisch hoofdstuk af, maar dankzij De Tuin van Heden zetten ze daarmee niet een definitieve punt achter dit verhaal.  

Samen met projectleider Kapittel en initiatiefnemer Toerisme Vlaanderen bouwt Xpair in De Tuin van Heden mee aan een nieuwe toekomst voor deze bijzondere erfgoedplek.

Xpair staat in voor communicatiestrategie, creatieve concepten, huisstijl en logo, site, ontdekkingsgids voor bezoekers, fotografie, drukwerk.


Bekijk het magazine


Bezoek de website

XAMPLES

Beaufort

100 SNOW magazine

De mooiste zoektocht van Vlaanderen

ETION newspaper supplement

Knack Historia

Laakdal Leeft

Memorandum Gemeenschapsonderwijs

NotaBene

Notarius

Witte Goud en Groene Gordel

De veerkracht van sociale ondernemingen

Nieuwe toekomst voor een erfgoedparel

3. VERSO VERSTERKT - Informatieverspreiding en sensibilisering (2021)

Intro (2022)


MAGAZINIERS

PIXPAIR

UNDERCOVER

INDRUKKERIJ

CROWL

XPAIR.BE

XTRAORDINARY PARTNERSHIPS

Push to partner up